Hjem    

A
rkiv
 
 


11.12.2008 Første offisielle kjøresesjon avholdt!
Alle jernbaner er bygget for å frakte mennesker og gods fra ett sted til et annet, slik er det også med SjB! Her finner du ingen tog som raser rundt i ring i et voldsomt tempo. Her har hvert tog sin lokfører, og hver godsvogn har sitt vognkort med lomme til innsetting av forskjellige fraktkort med forskjellige destinasjoner. Logistikken fungerer altså på mange måter slik som det gjør i virkeligheten, og det gjør at modelljernbanen får "liv" og en ny dimensjon.

Trykk på bildet for å komme til rapport fra kvelden.

 
 

1
27.08.2008 Arbeidskveld på Sjuskogbanen
Halvor Sannæs og Tore Hjellset ble i kveld tilkalt av ledelsen i Sjuskogbanen for å foreta jobb på henholdsvis det elektriske anlegget på et par stasjoner og for å få unnagjort litt skoplantingsarbeid like øst for Elgsjøen.

Klikk på bildet for en liten bildereportasje


 
 


09
.06.2008 Loktype 18c nummer 213 under bygging
Lok 213 har de samme tekniske data som lok nr. 226 ( også 18c ). Forbildet, 213, ble levert til Bergensbanen i 1910 fra Hamar Jernstøberi og Mek. Værkstd.
Det ble, sammen med lok nr. 211, 212 og 214 levert med innebygget hytte via en harmonikabelg mellom lok og tender. Dette var på grunn av at de skulle kunne brukes på høyfjellstrekningen. Gjennom årene har loket blitt gjenstand for moderniseringer og ombygging av hytte og tender.
Modellen skal ha en annen skorstein, en "feit" en. Loket skal få ny tender da det er en feil på den som loket har nå. Ny tenderplate er ferdig etset.

Klikk på bildet for en større versjon

 
 

21.11.2007 Stasjonsbygningen på Styggberget nærmer seg ferdigstillelse
Stasjonsbygningen på Styggberget begynner å nærme seg ferdigstillelse. Nå mangler bare litt takrenner, stasjonsskilter og litt smussing.





Klikk på bildet for en større versjon

 
 

12.11.2007 Stasjonsbygningen på Styggberget under bygging!
Et laserskåret byggesett fra Norske Modeller er grunnlaget for stasjonsbygningen som nå er under bygging på Styggberget. Jeg tipper passasjerene (som på dette bildet av en eller annen merkelig grunn går og drasser på et kumlokk under føttene), er glade for å endelig kunne få tak over hodet når de venter på toget.



Klikk på bildet for en større versjon

 
 

06.11.2007 Sjb type 20b nr.6 på prøvetur
Bildet er tatt på Styggbergedalen.
SjB skaffet seg to tanklok, nr. 5 og 6. av samme type som NSB type 20a, compundlok.
Begge lokene til SjB ble bygget om til 20b under 2. verdenskrig, på lik linje med NSB nr. 173. Sjefen for maskinavdelingen hos SjB kom nemlig
fra NSB, og han kikket statsinstitusjonen sterkt i kortene.


Klikk på bildet for en større versjon

 
 

07.09.2007 Vegetasjon vokser frem på Sjuskogen
Jeg har i det siste plantet en del skog og buskvekster på området ved Sjuskogen hvor det tidligere var ganske bart. Jeg lager furutrær etter en metode brukt på Skövde-anlegget (www.wnj.se) og buskvekstene er "Seemose" fra Heki. I tillegg benytter jeg endel "Turf" fra Woodland Scenics sammen med ting jeg finner i naturen.


Klikk på bildet for en større versjon

 
  11.12.2006 Nytt lokomotiv under bygging til SjB!
Loktype 21e nummer 176 ble bygget av Thune i 1904 som byggenr. 11 til den ombygde Bergen-Vossebanen. Loket ble bygget som compoundlok. med våtdampkjel, og ombygget til tvillinglok med overheterkjel i 1928. Loket kom til Arendal i august 1953, og ble utrangert i begynnelsen av oktober 1960. Modellen er fra et byggesett der Steinar Jeppestøl har konstruert overdel og tender, mens understell, sylindre, gangtøy og støpedeler samt detaljer i nysølv er konstruert av Steinar Snøtun.

Mer informasjon under valget "materiell".
 
  21.11.2006 Kjørekveld på SjB
Denne kvelden møttes 5 modelljernbaneentusiaster hos Steinar til en uformell kjøresesjon. Bildene ser du her.

10.7.2007 - Nytt bilde lagt til!

[Til bildene]